Textilmuseet
Borås Stad

SVE | FIN | ENG

SVE | FIN | ENG

skola

Textil och modeindustrins hjärta ligger sedan länge i Borås och Sjuhäradsbygden, vilket ger oss en unik möjlighet att öka kunskapen kring textil och design i pedagogiska sammanhang. Tillsammans med Textilmuseets pedagoger erbjuder vi visningar och aktiviteter för elever från förskoleåldern till gymnasiet.

Våra skolprogram vill inspirera och ge nya perspektiv kring aktuella frågor som rör textil. Alla barn och ungdomar ska få kunskap om vårt kulturarv. Sjuhäradsbygdens textila profil och kulturhistoria har en särskild plats hos oss och ingår som en naturlig och levande del i vårt utbud.

Textilmuseets ambition är att alla elever ska känna sig inkluderade, bli sedda och komma till tals under besöket. Våra visningar bygger på och bjuder in till aktiva diskussioner kring olika frågeställningar. Skolprogrammen på Textilmuseet är kopplade till skolans styrdokument. Visningen utformas och anpassas i mötet med eleverna, utifrån deras ålder, förutsättningar, intresse och kunskapsnivå.

Program VT-2020

UPPTÄCK MUSEET

Förskolan

För de minsta barnen är ett museibesök en stor upplevelse! I deras takt upptäcker vi därför museet, vi kikar runt i utställningarna, känner på textila föremål eller kanske klär ut oss. I den här visningen är det barnens nyfikenhet och lust som styr var vi hamnar.

BLAND LEOPARDER, BOKSTÄVER OCH MEDUSOR I VERSACES FÄRGSTARKA MÖNSTERVÄRLD

Förskolan

Välkomna in i Gianni Versaces spännande och lekfulla mönstervärld!
Kläderna som möter oss i utställningen är fyllda av spännande mönster med antika symboler, djur, religiösa motiv, budskap, historia och mycket mer.
Barnen får utforska denna värld genom att söka efter detaljer, figurer och symboler. Till exempel:

Hur många medusor går det att hitta? Och vad är en medusa?

Vilka bokstäver hittar du?

Leta efter leoparder, hästar, fjärilar och andra djur.

Gianni Versace (1946-1997) blev under 1980- och 90-talen en av världens mest betydelsefulla modedesigner.

Versaces inspiration kunde komma från såväl antiken, barocken och renässansen som popkonsten och livet på Miami Beach. Versaces logotyp är ett Medusaansikte, hämtat från den grekiska mytologin.

Utställningen pågår till 12 april

VISNING, GIANNI VERSACE RETROSPECTIVE

F-9 och gymnasiet

En utställning ni inte får missa!

Gianni Versace blev under 1980- och 90-talen en av världens mest betydelsefulla modedesigner. Hans design kännetecknades bl.a. av utmanande skärningar och starka mönster för både män och kvinnor. Kollektionerna ifrågasatte sexualitet och makt och gick emot den traditionella presentationen av manligt och kvinnligt. Gianni var öppen gällande sin homosexualitet och blev en viktig person i HBTQ-rörelsen.

Kläderna som möter oss i utställningen är fyllda av spännande mönster med antika symboler, djur, religiösa motiv, budskap, historia och mycket mer.

Versaces inspiration kunde komma från såväl antiken, barocken och renässansen som popkonsten och livet på Miami Beach. Versaces logotyp är ett Medusaansikte, hämtat från den grekiska mytologin.

Hans kreativitet kände inga gränser utan han blandade friskt mode och konst, antikt och modernt, manligt och kvinnligt.

Utställningen pågår till 12 april

Mer information kommer!

VISNING, BODY BEAUTIFUL – DIVERSITY ON THE CATWALK

Åk 5-9 och gymnasiet

I utställningen Body Beautiful utmanar internationellt kända modeskapare dagens normer och skönhetsideal på olika plan. På catwalken, inom reklam, modemagasin och även bakom kameran.

Det börjar hända saker inom modeindustrin, en industri som under lång tid varit exkluderande och bidragit till osunda kroppsideal börjar nu ifrågasätta och tänka om. Det pågår en utveckling där representation och inkludering blir allt vanligare. Modeller i olika åldrar, storlekar och härkomster börjar synas allt oftare på catwalken.

Utställningen Body Beautiful är uppbyggd kring fem teman: storlek, kön, ålder, funktionsnedsättning och etnicitet. Förutom plagg från kända designers som Max Mara, Dries Van Noten , Vivienne Westwood och Ashish visas filmade intervjuer med influensers, modeller, stylister, fotografer och redaktörer som delar med sig av sina åsikter och erfarenheter av modeindustrin. Vi får även ta del av bilder från catwalken av den legendariske modefotografen Chris Moore. Utställningen är producerad av National Museums Scotland.

Utställningen pågår 8/2 – 10/5.

Mer information kommer!

VISNING, TEXTILKRAFT & TEXTILCHOCK

Åk 1-6

Våra två utställningar Textil Chock och Textil Kraft går att arbeta med på olika sätt, det kan handla om industrialiseringen, konsumtion och miljö, globala arbets- och levnadsförhållanden eller hembygd.

Här möts lokalt och globalt, historia och nutid.

Eleverna får möta textilmaskinerna, tekniken, kraftkällorna, textilarbetaren, arbetsvillkoren, konsumtionsproblematiken, miljön, forskningen och textilbranschens framtid.

TEXTIL, KONSUMTION, MILJÖ OCH ARBETSVILLKOR

Åk 7-9 och gymnasiet

I Sverige köper varje person i genomsnitt 13 kg ny textil per år! Detta motsvarar ungefär 50 plagg. Hur många plagg hinner man använda egentligen och hur viktigt är det med trender?

För hundra år sedan fanns inte så mycket att köpa och i stället för att slänga så lagade man kläderna. Vad kan vi lära av det idag?

Våra kläder innehåller oftast mycket kemikalier och mängder av energi och vatten har gått åt vid framställningen. Till de fibrer som odlas används i de flesta fall bekämpningsmedel för att motverka skadeangrepp. Det här får stora konsekvenser för miljön och för de som arbetar inom textilindustrin dessutom finns giftrester kvar i plaggen när vi köper dem.

Var tillverkas kläderna och av vem? Förr tillverkades kläderna här i Borås men numera sker produktionen i låglöneländer t ex i Sydostasien. Hur ser arbetsvillkoren och livssituationen ut för textilarbetarna? På museet finns ett uppbyggt textilarbetarhem från Bangladesh som ger en bild av hur verkligheten där kan se ut.

I museilektionen ingår värderingsövningar och praktiska moment som skapar förståelse för hur val och prioriteringar i vardagen kan påverka miljön.

Dessutom diskuterar vi hur vi kan tänka nytt kring konsumtion och förändra våra vanor för en hållbar framtid.

Bokning och kontakt: bokning.textilmuseet@boras.se

Kontakt och bokning

Bokning:  bokning.textilmuseet@boras.se
Kontakt: karin.olssonlindstrom@boras.se eller annika2.akesson@boras.se

Bra att veta inför besöket

Matsäck eller frukt får ätas i museet i anslutning till entrén, ingen förtäring eller dryck i utställningarna.
Går ni på egen hand eller med guide så vill vi att ni anmäler/bokar ert besök.
Till ytterkläder och väskor finns små garderobsvagnar där en grupp kan disponera en egen vagn.

Har du elever som behöver förbereda sig lite extra inför besöket ladda ner vårt förberedelsehäfte. Klicka här för att ladda ner häftet.PDF

DELA

Textilmuseet
Textile Fashion Center
Skaraborgsvägen 3 A, SE-501 80  Borås
+46 33 35 89 50
textilmuseet@boras.se

Textilmuseet

KONTAKT

Textilmuseet, Textile Fashion Center
+46 33-35 89 50
textilmuseet@boras.se