Borås Museum

Kom och lek med Alfons Åberg!

År 2022 firar vi 50 år med Gunilla Bergströms älskade barnbokskaraktär Alfons Åberg. Borås Museum bjöd därför in till en lekutställning för de minsta besökarna och deras familjer. Att leka i Alfons miljöer, läsa och lär sig mer om Gunilla Bergström och Alfons värld.

Alfons Åberg är Gunilla Bergströms skapelse i både text och bild. Den första boken God natt Alfons Åberg kom redan 1972 men är ständigt aktuell och älskas av barn och föräldrar lika mycket då som nu. Totalt har Gunilla Bergström skrivit och illustrerat 26 Alfons-klassiker, som inte bara getts ut i Sverige utan världen över. Därtill har mängder av filmer, skivor, teaterspel, utställningar, spel, musikaler och mycket, mycket annat om Alfons Åberg också publicerats och satts upp.

Gunilla Bergströms böcker om Alfons Åberg saknar motstycke. Alfons har konsekvent och på sitt alldeles egna och finurliga sätt roat, stöttat och utmanat barn. Med en kombination av stor fantasifullhet och igenkänning vågar böckerna ta upp stora och ibland svåra frågor i vardagen och livet, ofta genom en kärna som blir en ingång till filosofiska aha-upplevelser.

Utställningen är producerad av Barnutställningar i samarbete med Rabén & Sjögren samt Bok-Makaren.