Digitalt besök
Här har du möjlighet att besöka Textilmuseet digitalt. Nedan hittar du filmer från tidigare och pågående utställningar och våra textilmaskiner. Glöm heller inte att följa oss på våra sociala medier!
fashion exposed - 100 år av svensk modefotografi
Modefotografi är spännande, ofta kontroversiellt men ständigt kreativt. I Fashion Exposed – 100 år av svensk modefotografi följer vi modefotografiets föränderliga uttryck genom ett femtiotal utvalda bilder av fjorton svenska modefotografer. Dräkthistoriker Tonie Lewenhaupt som har skrivit texter till både utställningen och katalogen berättar mer om de fotografier som visas i utställningen, från 1920-talets fotografi till idag.
Modefoto backstage– Tonie Lewenhaupt berättar om arbetet bakom kameran
Sound to wear - klädd i ljud 24/9 2020 - 10/1 2021
Sound to Wear utgår från Vidmina Stasiulytes doktorsavhandling vid Högskolan i Borås. Hennes forskning ifrågasätter normer kring plagg och syftar till att utveckla nya metoder för modedesign baserade på ljud. Hörselintryck och ljudtänkande, i kontrast till synintryck och bildtänkande förändrar i grunden hur vi uppfattar en klädd kropp. Eftersom ljud blir till genom handling så är den faktiska handlingen att klä sig i fokus för Stasiulytes forskning.
I filmen nedan kan du se och lyssna till de föremål som visas i utställningen och ta del av Vidminas reflektioner.
Gianni versace retrospective 30/11 2019 - 16/8 2020
Guidad visning
Gianni Versace (1946-1997) blev under 1980- och 90-talen en av världens mest betydelsefulla modedesigner. Hans kreativitet kände inga gränser utan han blandade friskt mode och konst, antikt och modernt, manligt och kvinnligt. Han kopplade samman mode med musik, fotografi och grafisk design och låg i bräschen för att transformera modevisningar och reklamkampanjer till popkulturella multikonstverk. Den här videon är en guidad tur av utställningen av Textilmuseets intendent Eva Blomqvist.
Det finns även en version med engelsk undertext. Länk till annan webbplats.
Textil kraft - från bomullsbal till färdig väv
Kardmaskin, sträckmaskin, slubb, selfaktor, jacquardvävstol, rundstickmaskin – det finns otaliga maskiner för textilindustrins många tillverkningsmoment. En stor samling textilmaskiner bevaras av museet i basutställningen Textil Kraft. Här presenterar vi hur maskinerna gör om bomull till färdig väv:
Kardmaskin
Det första steget för att göra garn av bomull är att karda materialet. Bomullen levereras till fabriken i en hårt packad bal. Innan bomullen kan läggas i kardmaskinen måste den rensas och rivas upp till vadd.
I kardan rivs fibrerna upp och bearbetas till ett tunt flor, som förs ihop till en bomullssträng. Bomullssträngen som kommer ut är mer än hundra gånger mer finfördelad och utsträckt än vadden som matades in.Kardmaskinens roterande delar väger cirka ett ton, vilket gör att det tar lång tid att starta och stoppa maskinen. Det är därför en av textilindustrins farligaste maskiner, om man skulle fastna med fingrarna.
Maskinen på filmen är tillverkad 1936 av Tweedales & Smalley i Manchester och har tidigare använts i undervisningen på Textilinstitutet i Borås, föregångare till Textilhögskolan.
Selfaktor
Nästa steg för att få en tråd är att ta bomullssträngen genom en sträckmaskin, som sammanlägger fibrerna parallellt och gör materialet ännu tunnare.
Därefter går man till nästa moment: slubbning eller förspinning. Slubben fortsätter att tunna ut materialet och parallellisera bomullsfibrerna. Här vrids också den blivande tråden, så den blir starkare och redo för att spinnas.
Nu kan garnet spinnas. En selfaktor är en spinnmaskin med spindlar som sitter på en rörlig vagn. Namnet selfaktor kommer från engelskan self-acting, syftande på att maskinen är självgående. En annan typ av spinnmaskin kallas för ringspinnmaskin.
Selfaktorn som visas i filmen står på Textilmuseet i Borås. Den köptes på 1940-talet av trikåföretaget SFT/Eiser. Den är tillverkad i Chemnitz i Tyskland, mitt under andra världskriget. För att få plats på museet har maskinen förkortats ordentligt – från början var den 28 meter lång!
Revolvervävstol
Tråden blir till tyg genom vävning, stickning eller annat teknik. I vävstolen förs ett inslagsgarn fram och tillbaka genom varptrådarna med hjälp av en skyttel. På gamla industrivävstolar var ett arbetskrävande moment att byta ut skyttlar som fick slut på garn. Därför blev revolvervävstolen (som visas på filmen) en viktig uppfinning: den har ett roterande magasin med skyttlar, så att dessa fylls på automatiskt.
Vävstolen i filmen är från 1920 och tillverkades i England av Hattersley Ltd (men skaftmaskinen ovanpå är från schweiziska Stäubli). Den användes tidigare på Ragos Yllefabrik i Borås.
I skolan
Om ni på grund av rådande omständigheter kring covid-19 inte kunnat boka in er på stadsvandringen i vår så finns här material som ni kan använda i skolan:
Digital stadsvandring Pdf, 8.5 MB, öppnas i nytt fönster.
I ur och skur - En historisk snabbguide Pdf, 14.4 MB, öppnas i nytt fönster.
Besök våra samlingar digitalt
Textilmuseet och Borås Museum har en gemensam föremålssamling som finns tillgänglig online via samlingsportalen digitaltmuseum.se. Sedan november 2020 lägger vi kontinuerligt upp föremål för publicering med målet att alla våra museiföremål så småningom ska vara tillgängliga på nätet.
Grunden för museernas samlingar lades i början av 1900-talet av De Sju häradernas Kulturhistoriska Förening som fortfarande är ägare till många av föremålen.
Sociala medier
Självklart hittar du oss på sociala medier. Här uppdaterar vi kontinuerligt om vad som händer på museet och berättar mer om våra utställningar, arkivföremål eller annat som vi hoppas att du som följare inspireras av. Tagga oss gärna i dina bilder från museet eller om du har några frågor till oss!
Textilmuseets Instagram Länk till annan webbplats.