Yhtälö - Faig Ahmed

Azerbaidžanilainen kuvataiteilija ja kuvanveistäjä Faig Ahmed tunnetaan omaperäisestä tavastaan tutkia itämaisten mattojen kuvioita, symboleita ja rituaaleja sekä muuntaa ne uusiksi ilmauksiksi ja olotiloiksi.

Itämaiset matot ovat täynnä symboleita, joiden kuviot muodostavat vahvasti yhteiseen tietoisuuteen iskostuneita kertomuksia. Kuvioissa on buddhalaisia ja islamilaisia symboleita, joilla on ollut suuri vaikutus jopa eurooppalaiseen ja pohjoismaiseen mytologiaan.

Ahmed liikkuu tottuneesti näiden perinteiden ja kollektiivisten rituaalien keskellä. Hänen performatiivisissa ja kokeilevissa työprosesseissaan on syviä asiantilojen mietiskelyjä, ja ne johtavat henkilökohtaisiin siirtymäriitteihin sekä edelleen uusiin psykologisiin tiloihin ja identiteetteihin. Kuviot vioittuvat, murtuvat, muuntuvat, ryöstetään, vallataan, tuhotaan – luoden uusia kertomuksia.

Faig Ahmed yhdistää mattotaiteen nykytaiteeseen ja haastaa suhteemme perinteisiin ja käsityöhön. Hän uusiokäyttää vanhoja mattoja joissakin veistostöissä, mutta useimmiten suunnittelee uudet matot, jotka valmistetaan perinteisesti kutoen. Ahmed on alun perin kuvanveistäjä ja tekee myös kirjontaa, installaatioita ja performansseja. Yksityisnäyttely on hänen ensimmäisensä Pohjolassa ja se sisältää paikkasidonnaisia töitä. Oleskelu Ruotsissa syksyllä 2016 innoitti hänet tutkimaan pohjoismaisia kuvioperinteitä ja yhdistämään niitä itämaisiin. Näyttely on osa kansainvälistä tekstiilitaiteen Crossover-festivaalia, joka järjestetään Boråsissa 13.–19. syyskuuta.