Suljettu tänään

Urheiluasut - Polvihousuista tekstiiliurheiluun

Urheiluasut - Polvihousuista tekstiiliurheiluun -näyttelyssä esitellään urheiluasusteiden kehitystä 1900-luvulla. Näyttelyssä on vaatteita, kuvia sekä filmejä; aiheina toimivuus ja materiaalikehitys, muoti, ihannekeho ja moraali.

Nykyään on itsestään selvää, että harjoitusvaatteet ovat funktionaalisia, joustavia ja hikeä haihduttavia. Lisäksi niiden täytyy olla tyylikkäitä, mutta erinäköisiä kuin tavalliset muotivaatteet. Vaatteet nimenomaan urheilua varten ovat melko uusi ilmiö. Näyttelyssä kerromme urheilun erikoisvaatteiden kehityksestä 1900-luvulta tähän päivään erilaisin teemoin.

Urheiluvaatteet heijastavat eri aikojen status- ja moraalikäsityksiä. Valokuvat 1900-luvun alusta esittävät tennistä pelaavia miehiä valkoisissa, muodikkaissa vaatteissa. Jotkut harvat osallistuvat naiset ovat myös muodikkaissa ja epäkäytännöllisissä pitkissä hameissa ja korseteissa. Urheilu oli elitististä, miehistä toimintaa. Kun tällöin lanseerattiin naisille leveät ”pyöräilyhousut”, polvipituiset bloomerit, niitä pidettiin järkyttävinä. Mutta jo 30-luvulla saattoivat urheilevat naiset pukeutua sortseihin ja lyhyisiin sukkiin. Naisten vaatetuksesta ja osallistumisesta urheiluun keskustellaan toki yhä meidänkin aikanamme.

Toinen urheiluvaatteiden ulkonäköön vaikuttava asia on vallitseva muoti. Mutta myös urheiluvaatteet vaikuttavat muotiin. 1920-luvulla tulivat uudet nuorekkaat ihanteet ja urheilemisesta tuli nykyaikaista. Muotivaatteetkin saivat enemmän liikkumatilaa ja trikoo yleistyi. Monet muistavat Björn Borgin muodin aloittaneen otsanauhan ja Ingemar Stenmarkin kotikutoisen myssyn 1970-luvulla, ja 1980-luvulla siirtyivät mukavat urheiluvaatteet kuten lenkkeilyhaalari, pyöräilyhousut ja bodyt treeneistä arkimuotiin.

Urheiluvaatteet ovat myös materiaalikehityksen ja paremman toimivuuden suunnittelun kärjessä. Villaa ja trikoota täydentää 1930-luvulla joustava lastex, ja 1950-luvulla mullistavat alaa synteettiset materiaalit, kuten nailon ja elastaani. Kehitys on jatkunut hikeä pois kuljettavin materiaalein, veden vastusta vähentävin uimapuvuin ja hajua vähentäviksi käsitellyin treenivaattein. Tulevaisuudessa käytämme ehkä teknisiä urheiluvaatteita, jotka mittaavat pulssin ja askeleet.
Näyttelyä ovat kehittäneet yhteistyössä Borås Idrottshistoriska Sällskap, Smart Textiles/Textilhögskolan ja SISU/Borås Borås.

PerjantainaSuljettu
SunnuntainaSuljettu