Everyday matter - the value of textile art

Näyttelyn keskipisteenä ovat materiaalit, hitaus ja käsityön mahdollisuudet. Avainsanoina ovat innovointi ja arkisten materiaalien kriittinen käsittely.

Nordic Textile Art (NTA) järjestää yhteistyössä Tekstiilimuseon kanssa EVERYDAY MATTER -näyttelyn, jonka teokset on skaalattu suureen kokoon. Lähtökohtana on arkipäiväisyys ja tekstiilitaiteen hitaat prosessit, tutut langat, joiden hallitsemiseksi kuitenkin vaaditaan vuosien harjoittelu.

Näyttely esittelee metodeja, jotka uhmaavat aikaa ja kommunikoivat materiaalien kautta. Taiteilijat luovat katseensa menneeseen työskennellen samalla kohti uusia mahdollisuuksia. Everyday Matter – arkisten materiaalien kriittinen käsittely.

European Textile Network järjestää joka toinen vuosi konferenssin jossakin Euroopan maassa. Tänä vuonna konferenssia isännöivät Boråsin kaupunki ja Tekstiilimuseo. Samassa yhteydessä järjestetään tekstiilitaidefestivaali CROSSOVER, joka esittelee tekstiilitaidetta ja alan monia ilmaisutapoja, metodeja ja tekniikoita. Samaan aikaan Boråsin ja ympäristön taideareenoilla sekä kaupungilla on useita tekstiilitaidenäyttelyitä ja -tapahtumia. EVERYDAY MATTER on osa tätä panostusta.

NTA-verkostoa ovat alusta alkaen pyörittäneet ammattimaiset tekstiilitaitelijat niin Nordic Textile Council -neuvoston (NTC) kuin järjestön hallituksen kautta. Entusiastien tavoitteena on lisätä tekstiilitaiteen näkyvyyttä. Suomalaissyntyinen Sari Syväluoma oli mukana luomassa perustaa biennaalien tai triennaalien järjestämiseksi pohjoismaisen tekstiilitaiteen tiimoilta. Hän oli EVERYDAY MATTER -työryhmän jäsen ja innoittaja. Sari Syväluoma poistui luotamme elokuussa 2016, ja NTA haluaa kunnioittaa hänen muistoaan tällä näyttelyllä.

Näyttelyn kymmenen taiteilijaa ovat Elsa Agélii ja Emelie Röndahl Ruotsista, Kari Hjertholm ja Løvaas & Wagle Norjasta, Ulla-Maija Vikman ja Silja Puranen Suomesta, Ásta Vilhelmína Guðmundsdóttir ja Bryndís Björgvinsdóttir Islannista sekä Grethe Wittrock ja Ane Henriksen Tanskasta.

Kymmenen NTA:n ja NTC:n edustajaa ovat Helga Palina Brynjolfsdottir, Elisabeth Brenner Remberg, Laura Isoniemi, Raija Jokinen, Aino Kajaniemi, Kerstin Lindström, Vibeke Lindhardt, Linnea Blomgren ja Josabet Werkmäster.