Next Level Craft

Mystisten olentojen räiskyvän värikäs kulkue vaeltaa pohjoisen maiseman läpi kantaen maagisia esineitä. Keitä he ovat, ja mihin he ovat matkalla? Ovatko kysymyksessä satuhäät, karnevaalit, hautajaiskulkue, muotinäytös vai ehkä kaikkien niiden sekoite?

Next Level Craft on mielikuvituspitoinen käsityönäyttely, joka liikkuu käsityön, muotoilun, muodin ja taiteen leikkauskohdissa. *Voguing-tanssi, huovutettu villa, elektroninen kansanmusiikki, juurikäsityöt, LED-kudonta, tuohen punonta, käsinvärjätyt puukalusteet ja huippumuoti punotaan yhteen erilaiseksi, normeja murtavaksi käsityösaduksi. Next Level Craft tunnustelee huumorilla ja lämmöllä nykyajan pulssia sekä esittelee käden luomisvoiman magiaa ja iloa.

Näyttely koostuu noin sadasta teoksesta, jotka nelisen kymmentä ruotsalaista 20 – 85-vuotiasta muotoilijaa, taiteilijaa ja käsityöläistä ovat valmistaneet. Teokset on tuotettu näyttelyä varten asettamalla mielikuvitus, uutta luovat muodot ja erilaiset käyttöalueet painopisteeseen. Sukupolvet ja perinteet kohtaavat, luonnon materiaalit ja tekniset innovaatiot ristipölyttyvät ja unohdetut käsityötekniikat saavat nykytilanteessa uuden elämän. Näyttelyssä on esillä jännittäviä asioita – vuollettuja maahiaisia ja veistettyjä lumpeita, fantasianaamioita, korkeakorkoisia tuohikenkiä, virkattuja jättikukkia ja pahkaisia avaruusolentoja. Tekstiilimuseossa sisältö mukautetaan enemmän tekstiileihin ja muotiin. Helena Hörstedt, Karin Frankenstein & Tomas Auran, Johanna Hofring ja Carolina Rönnberg (Wilhja) ym. luovat aivan uusia tekstiiliteoksia.

Next Level Craft syntyi Pohjois-Ruotsin käsityökonsulenttien aloitteesta osaksi Uumajan kulttuuripääkaupunkivuotta 2014. Sen jälkeen se on kiertänyt ympäri Ruotsia ja näytetty myös Ruotsin Washingtonin lähetystössä sekä Ruotsin instituutissa Pariisissa. Taiteellisena johtajana toimii tunnettu taidekäsityöläinen, valokuvaaja ja kuraattori Aia Jüdes. Hän on luonut elämysperusteisen näyttelyn, jossa käsityöesineet yhdessä oman ääniraidan, musiikkivideon ja suggestiivisen valon kanssa muodostavat kaikkia aisteja ja eri-ikäisiä puhuttelevan jännittävän esityksen.

*Voguing on tanssityyli ja alakulttuuri, joka kehittyi 1980-luvulla New Yorkin gaynäyttämöillä. Voguing-tanssille luonteenomaista on muun muassa virheettömät, stilisoidut käden liikkeet, akrobaattiset poseeraukset ja mahtaileva muoti.

Näyttely on saanut tukea Länsi Götanmaan alueelta ja tuotettu yhdessä Västarvetin kanssa.