Suljettu tänään

Riitin sijassa – kankaan ja ihmisen kohtaaminen

Birgitta Nordström on tekstiilitaiteilija ja tutkija, joka taiteessaan ilmentää riittiä ja tekoja elämän vaikeimpina hetkinä. Tekstiileistä tulee taktiili kieli hiljaisuudessa, silloin kun sanat eivät riitä.

Birgitta kuvaa työtään näin:

Haluan valkoisen hohtavan. Minulle se on alun ja surun väri. Alku ja loppu.

Kutoessani arkkuvaatetta hautajaisiin ajattelen niitä, jotka joskus laskostavat peiton kuolleen päälle. Elämä tulee lähelle, mutta niin myös kuolema.

Arkkuvaatteen kutomisvalmistelujen aikana silkki alkaa elää omaa elämäänsä. 20 lankaa senttimetriä kohden. Ne juoksevat yhä uudestaan käsieni läpi kankaan luonnin, pirtaan pujottelun, tukille vedon, niisityksen ja solminnan aikana.

Seuraava kangas muodostaa kuvan, jossa valkoinen lanka joissakin harvoissa sidekohdissa kohtaa mustan pohjakankaan. Kudon muistikartan, maiseman, putoavan liikkeen.

Näyttelyssä on töitä, jotka teemallisesti toistavat valkoisen ja mustan kohtaamista. Tutkiskelen yksinkertaisia symbolisia muotoja kuten ympyrää ja neliötä. Tai kokoan siemeniä ja vahaan siemenkartan.

Kapalossa on tutkimushankeen nimi, jossa Birgitta on saanut mahdollisuuden sairaalaympäristössä tutkia raskauden ja synnytyksen aikana kuolleiden lasten ja sikiöiden käärinliinojen tarvetta. 36 uutta käärinliinaa on hänen vastauksensa kätilöiden toivomukseen vieläkin pienemmistä liinoista. Luomalla tutkivan kutojaryhmän Design- ja taidekäsityön korkeakoulussa (HDK) kutojien määrä on kasvanut. Käsin kudontaa on harjoitettu rinnakkain kliinisen tutkimuksen kanssa.
Kapalossa 2017–2019 -kirja kuvaa taiteellisia prosesseja, tapaamisia lapsensa menettäneiden vanhempien kanssa sekä hoitohenkilöstön kokemuksia.

PerjantainaSuljettu
SunnuntainaSuljettu