Avoinna tänään 12-17

Sound to Wear - ääneen puettu

Kuka olen, kun en näe itseäni?

Tässä näyttelyssä käytetään muita aisteja kuin näköä muodin luomiseen ja kokemiseen. Keskiössä ovat äänen luominen ja äänielämys. Näyttely koostuu kokoelmasta kokeellisia kehoon liittyviä kohteita, jotka stimuloivat kuuloa ja auttavat ymmärtämään, että myös äänet ovat osa muotielämystä. Katsojana saat kokeilla kohteita ja tutkia huoneessa olevia ääniä muodin kokemiseksi uudella tavalla sekä uusien ajatusten saamiseksi muodin olemuksesta.

Sound to Wear -näyttelyn lähtökohtana on käytetty Vidmina Stasiulytesin Boråsin korkeakoulussa työn alla olevaa tohtorin väitöskirjaa. Hänen tutkimuksensa kyseenalaistaa vaatekappaleiden normeja ja kehittää uusia menetelmiä ääniin perustuvalle muotisuunnittelulle. Kuuloaistimukset ja ääniajattelu näköaistimusten ja kuva-ajattelun vastakohtana muuttavat perusteellisesti käsitystämme puetusta kehosta. Koska ääni on toiminnan tulosta, Stasiulytesin tutkimuksen kohteena on pukeutumiseen liittyvä tosiasiallinen toiminta.

Näkemisestä ja katseen kohteena olemisesta kuuntelemiseen ja kuulluksi tulemiseen. Korkokengissä kulkevan henkilön katseleminen ja kuunteleminen ovat kaksi täysin erilaista elämystä. Miltä pukeutuminen ja liikkuminen kuulostavat? Miltä eri tekstiilimateriaalit kuulostavat?

Jos suljet silmät, kuulet ihmisten puhuvan, hengittävän, kävelevän… Muoti muistuttaa itsestään esim. metallisten käsirenkaiden kilinällä, vetoketjun vetoäänellä synteettistä urheilutakkia suljettaessa tai avattaessa, staattisen varauksen rahinalla, kun riisutaan neulepuseroa talvella, tai korkokenkien kopinalla ja lenkkitossujen kirskunnalla. Henkilöitä on jopa mahdollista tunnistaa heidän erityisen kävelytyylinsä aiheuttaman äänen perusteella.

Vidmina Stasiulyte

Kutsumme jokaista sukeltamaan äänien maailmaan!

Vidmina Stasiulyte on liettualainen taiteilija, tutkija ja muotisuunnittelija, joka tutkii vaihtoehtoisia esteettisiä ilmaisuja kehittääkseen muotisuunnittelulle uuden metodiikan. Tohtoritutkijana Boråsin korkeakouluun kuuluvassa Tekstiilikorkeakoulussa hän tutkii puettua kehoa ääntä luovana toimintaan perustuvana muuttuvana muotona ja ilmaisuna. Ennen tohtoriopintojaan hän on työskennellyt mm. muotikokoelmien, puku-performanssien, vuorovaikutteisten veistosten ja tilateosten parissa, sekä tutkinut akustiikkaan perustuvia design-menetelmiä taidesosiaalisissa osallistamishankkeissa kuten esim. Anti-ihanne ja Beyond Seeing.

This project has received funding from the European Union’s Horizon 2020 Research and innovation programme under the Marie Sklodowska-Curie grant agreement No. 642328 © 2018

Vierailla Textilmuseet

Museon aukioloajat