Fashion Exposed – 100 vuotta ruotsalaista muotivalokuvausta

Muotikuvaus on jännittävää, usein kiisteltyä, mutta alituisesti luovaa. Fashion Exposed – 100 vuotta ruotsalaista muotivalokuvausta -näyttelyssä seuraamme muotikuvaajan muuttuvia ilmaisuja 1920-luvulta tähän päivään neljäntoista ruotsalaisen muotikuvaajan valitun viitisenkymmenen kuvan kautta.

Muotikuvaus on erikoistunut lokero, eräänlainen aikalaisdokumentti, joka seuraa aikansa virtauksia. Muotikuvauksen kautta voimme seurata muodin kehitystä, mutta havaita myös muita ihanteita esim. mallien, ympäristöjen ja poseerauksen pohjalta. Epäluuloisen suhtautumisen jälkeen muotikuvauksen asema parani 1960-luvulla, kun muodin parissa tehtävästä työstä tuli trendikästä. Tänään muotikuvaus sijoittuu kaupallisen ja taiteellisen väliseen rajamaastoon. Kuvilla on houkutteleva kuvakieli, jossa toisinaan on kysymys enemmän tunnelmien välittämisestä ja tunteiden houkuttelemisesta kuin vaatteiden esittelystä. Mutta kuvat saattavat olla myös petollisen totuudenmukaisia ja pahimmassa tapauksessa johtaa epäterveisiin ihanteisiin ja normeihin.

Fashion Exposed -näyttely osoittaa, miten ruotsalaiset muotikuvaajat ovat käsittäneet ja kuvanneet muotia 1920-luvulta meidän päiviimme saakka. Mutta muotikuvaus on pitkään ollut kansainvälistä toimintaa, joten vaikka näyttely kohdentaakin ruotsalaisiin muotikuvaajiin, ovat useimmat heistä toimineet tai toimivat tälläkin hetkellä kansainvälisellä areenalla. Se heijastuu toimeksiantajissa, ilmauksissa ja ympäristöissä, jotka vaihtelevat Meksikon karuista maisemista Pariisin kaltaisiin hektisiin suurkaupunkeihin.

Seuraavat valokuvaajat ovat edustettuina näyttelyssä:

Carl Bengtsson
Kerstin Bernhard
Sten Didrik Bellander
Mattias Edwall
Sandra Freij
Hans Hammarskiöld
Rune Hassner
Julia Hetta
Erik Holmén
Ewa-Mari Johansson
Claës Lewenhaupt
Arne Nilsson
Georg Oddner
Ralf Turander

Näyttelyn on tuottanut Landskrona Museum/Landskrona Foto, ja sen on kuratoinut Janne Jönsson ja Anneli Oxenstierna.. Pukuhistorioitsija Tonie Lewenhaupt on kirjoittanut sekä näyttelyn että Tekstiilimuseon myymälässä näyttelykauden aikana myytävän luettelon tekstit.