Avoinna tänään 12-16

Vaatteet & Couture

Vaatteet & Couture -näyttely kertoo ruotsalaisen arkimuodin synnystä, johon 1930–1970-luvuilla haettiin inspiraatiota Pariisin couture-esityksistä. Tervetuloa boråsilaisyrityksen retrospektiiviseen näyttelyyn, joka käsittelee Bröderna Magnussonin matkaa muotihistorian halki.

Vaatteet & Couture -nimisessä näyttelyssä Tekstiilimuseo kertoo, miten Pariisin muoti 1900-luvun aikana tulkittiin uudelleen ruotsalaisille naisille sopiviksi käyttövaatteiksi. Esittelemme boråsilaisyritys Bröderna Magnusson Damkonfektionsfabrik AB:n, joka monien muiden alalla toimivien yritysten lailla haki inspiraatiota muodin pääkaupungista ‒ Pariisista.

Valmiiksi ommeltujen vaateiden valmistus ja kauppa, niin kutsuttu vaatetusteollisuus, kehittyi 1900-luvun aikana Ruotsin peruselinkeinoksi. Boråsista lähiseutuineen tuli Ruotsin vaatetusteollisuuden keskus, ja täällä ommeltuja vaatteita myytiin ympäri koko maata. Eräs yrityksistä oli Bröderna Magnusson, joka valmisti vähän hintavampia naisten asuja, joita leimasivat huippuluokan leikkaukset ja käsin ommellut yksityiskohdat. Kaikki asut suunnitteli yrityksen johtajatar Ylva Segh, joka säännöllisesti vieraili Pariisin couture-esityksissä.

Bröderna Magnusson oli tarkka yksityiskohdista, ja asut osoittavat korkealaatuista käsityötaitoa huolimatta siitä, että ne ommeltiin tehtaalla. Tekstiilimuseo on sen johdosta luonut asujen yksityiskohtia esittelevän kuvaesityksen sekä tuottanut valikoitujen asujen kaavat, joka on muunnettu 3D-animaatioiksi siten, että kävijä voi ymmärtää asun rakenteen. Ompelemisesta kiinnostunut voi ostaa ompelukaavoja ‒ esimerkiksi vuonna 1953 lanseeratun helppokäyttöisen ”Pop-Around” -mekon sekä arki- että juhlakäyttöön.

Näyttely on muotoiltu yhdessä paperitaiteilija Bea Szenfeldin kanssa, ja sisältää Szenfeldin sekä suurehkoja että pienempiä tilatöitä, joihin hän on saanut inspiraatiota näyttelyn tematiikasta.

Ilmestyy syksyllä 2024.

Vierailla Textilmuseet