Kuviomania - Ruotsalaista tektiilisuunnittelua 1920 – 1990-luvuilla

Tervetuloa inspiroivaan väri- ja muotokokemukseen huoneessa, jossa on maanisia kuvioiden yhteentörmäyksiä lattiasta kattoon!

Suomenkielellä opastetun näyttelyn ”Kuviomania”

Esittely perjantaina 14/10, 28/10, 11/11 kello 10.00. Hinta 60 sis kahvit.
Ilmoittaudu koordinaattori Jaana Isokoskelle, puh 033 35 77 91 tai sähköpostilla: jaana.isokoski@boras.se

Nykyään vallitsee suuri kiinnostus 1900-luvun puolivälistä lähtien painettuihin kankaisiin. Kankaiden kuviot voivat herättää muistoja lapsuudesta, käyttämistämme vaatteista tai kodissamme käytetyistä tekstiilestä. Tässä näyttelyssä on esillä painokuvioiden Ruotsin nykyhistorian koko kirjo ja yli 350 kuviota, tunnettujen suunnittelijoiden design- klassikoista tuntemattomampien suunnittelijoiden luomiin uusiin suosikkeihin.

Painokankaat ovat suhteellisen uusi ilmiö Ruotsin tekstiiliperinteessä. Teollisesti painetut kangaskuviot löivät läpi 1900- luvun puolivälissä. Ruotsissa oli tuolloin paljon tehtaita ja ateljeita, jotka painoivat korkealaatuisia tekstiilejä. Painokuvien luojat olivat usein kouluttettuja kuvionpiirtäjiä, kuvittajia ja taiteilijoita. Tekstiilisuunnittelu on taiteellisesti vaativa ammatti, jossa muotoilija sekä suunnittelee jännittäviä kuviota että tuntee tuotannon tekniset edellytykset.

Näyttely perustuu kirjaan ”Tryckta tyger för alla tillfällen”, jonka ovat kirjoittaneet kulttuurihistorioitsijat Anna Lindqvist ja Marie Odenbring Widmark. Esilläolevat tekstiilit ovat tulos heidän monivuotisesta keräilystä ja etsiväntyöstä, jossa he löysivät ja tunnistivat usein unohdettujen naispuolissten tekstiilinsuunnittelijoiden teoksia, jotka ovat vaikuttaneet pukeutumistyyliimme ja sistustukseen kodeissamme. Näyttelyssä voit tutustua useisiin näistä muotoilijoista ja heidän kuvioihinsa liittyen muotiin, sisustukseen ja juhlapyhiin. Näyttely kertoo myös ruotsalaiseen tekstiilipainon historiaan vaikuttaneista yrityksistä ja tapahtumista ja kuinka painotekstiili luodaan ja miten voimme tunnistaa painokuviota eri aikakausilta.