Avoinna tänään 12-17

Tekstiilin kerroksia – taidetta Tekstiimuseon kokoelmista

Näyttelyssä tutustumme taidekokoelmaan, joka on hankittu Tekstiilimuseoon vuosina 2000 -2023 ja jossa taiteilija ja entinen HDK-Valandin proferssori, Anna T Wolgers pohtii tekstiilitaiteen tematiikkaa, materiaaleja ja tulkintoja.

Näyttelyn otsikko on valittu ajatellen tapaa tutkia teoksia – pinnalta ja syvältä, silmin ja ajatuksin. Kertomuksen eri kerrokset sijoittuvat päällekkäin, kirjaimellisesti ja kuvainnollisesti, kuvaten aikamme sirpaleita.

Toisinaan puhutaan tekstiilin semiotiikasta: kankaan kuvio ja laatu houkuttelee ymmärtämään laajempia kokonaisuuksia. Esimerkiksi denimi, farkkukangas. Kuinka monta yhtymäkohtaa farkuilla onkaan yksityisihmiseen, historiaan ja talouteen? Ihmisillä ympäri maailmaa on kehon yhteys tekstiileihin. Ne ovat kuin lisätyökalu, väripaletin väri. Se vuoksi on aiheellista puhua kerroksista, joista ensimmäinen kerros on materiaalin valinta.

Näyttelyä ei ole koottu teeman mukaan, vaan se on kokoelma museoon 23 vuoden aikana ostettuja teoksia. Tiettyjä suuntauksia voidaan silti havaita:

- Kriittinen katse – kauneusihanteen keinoin tutkitaan ja arvioidaan uudelleen ideoita, esitetään uusia näkökulmia ja suurempia kokonaisuuksia.

- Liikkumattomuus ja liike – teema koskettelee olemassaolon peruskysymyksiä, pieniä eleitä, suuria tapahtumia, kiertokulkua.

- Keho ja identiteetti – usein ajankohtainen aihe. Kaikkina aikakausina on ollut tarvetta hahmottaa ja muodostaa kysymyksiä ihmisenä olemisesta.

Näyttelyssä esilläolevat taiteilijat:

May Bente Aronsen