Avoinna tänään 12-17

Kuva: Anna Sigge

TUBE, tekijä Numen for Use

Tervetuloa kiipeämään teokseen Tube! Tule mukaan kiipeilemään verkkoon ja koe huone uudella tavalla. Verkon läpinäkyvyyden ansiosta tunnet leijuvasi vapaasti, mutta on myös jännittävää olla tukea antavan verkon turvassa samalla kokien olevasi vaarassa huikean korkealla. Teos herää eloon, kun kiipeät sen sisään.

Tuben on luonut designkollektiivi nimeltä Numen / For Use, joka työskentelee suunnittelun, lavastuksen ja arkkitehtuurin rajoja ylittäen. He ovat erityisen tunnettuja suurista installaatioista, joihin yleisö voi kiivetä sisään, ryömiä läpi tai piiloutua sisään. Tekstiilimuseon osallistuva installaatio Tube on esillä pohjoismaissa ensimmäistä kertaa.

Teos oli esillä ensimmäistä kertaa vuonna 2015 Itävallassa ja on sen jälkeen ollut näytteillä 6 kertaa eri puolilla Eurooppaa. Tämä installaatio on taiteen ja suunnittelun välimuoto- eräänlainen sosiaalinen veistos, kaikkiin suuntiin ulottuvana hämähäkinverkkona , jossa on pylväitä kehystäviä ympyröitä ja huoneen suoria linjoja rikkovia epäsäännöllisiä diagonaaleja.

Tube Tekstiilimuseossa

Kuten kaikki Numen / For Usen teokset, muokataan teos tiloihin sopivaksi ja Tekstiilimuseossa se koostuu kahdesta tunnelista, jotka ovat 48 ja 74 metriä. Materiaali on turvaverkkoa, joka on ommeltu tunnelin muotoon polypropylen- köydestä. Turvallisuus on tarkkaan mitoitettu ja kumpaankin tunneliin saa kiivetä 5 henkilöä kerrallaan.

Turvallisuus- ja käytössäännöt:

• Ota kengät jalasta.
  • Jätä laukut, huivit, riipukset jne. verkon ulkopuolelle. Tyhjennä taskut, jottei niistä tipu mitään.
  • Tunnelit ovat ”yksisuuntaisia”, älä kiipeile taaksepäin.
  • Älä kiipeile verkon ulkopuolella.
  • Korkeintaan 5 henkilöä kerrallaan kussakin tunnelissa. Odota vuoroasi.
  • Ei enenmpää kuin 3 henkilöä samassa paikassa.
  • Alle 10- vuotiaat lapset vain huoneessa olevan aikuisen seurassa, joka valvoo lapsen kiipeilyä ja on siitä vastuussa.
  • Keinuminen ja hyppiminen ei ole sallittua. Etene rauhallisesti ja ota toiset huomioon.

Noudata esittelyhenkilökunnan ohjeita.

Numen/For Use

on yhteisöllinen suunnittelustudio kotipaikkanaan Wien ja Zagreb ja johon kuuluu kolme teollisuussuunnittelijaa Sven Jonke, Christoph Katzler ja Nikola Radeljković. 1990-luvun lopulta lähtien he ovat keskittyneet toimivaan ja pelkistettyyn huonekalusuunnitteluun ja vähitellen trio on suuntautunut yhä enemmän taiteelliseen ja konseptuaaliseen työhön.

He ovat laatineet lavastuksia teattereihin eri puolilla Eurooppaa, tehneet suuria kokonaissuunnitteluprojekteja sekä luoneet kokeellisia teoksia taiteen ja suunnittelun välimaastossa, käyttäen yksinkertaisia materiaaleja kuten teippiä, köyttä, verkkoa ja mattoja. Numen/For Use on voittanut useita kansainvälisiä palkintoja teollisuussunnittelussa ja lavastuksessa ja ovat olleet mukana monissa näyttelyissä Euroopassa, Amerikassa ja Aasiassa. Aikaisemmat näyttely Ruotsissa: installaatio Tape Färgfabrikenissa 2012, Örebro Open Artissa 2013 ja Wanåsissa 2022.

Vierailla Textilmuseet

Museon aukioloajat