Kuva: Axel Danhard, Matilda Envall, Simon Mattisson

Ung Svensk Form 2023

FROM & Folk ja Svensk Form tuovat näyttelyn Ung Svensk Form 2023 Tekstiilimuseoon. Ung Svensk Form viettää 25-vuotisjuhlaa ja näyttelyssä on esillä sen 23 voittajaa. Muotoilijat houkuttelevat yleisön pohtimaan suunnittelun vaikutusta ihmisiin ja yhteiskuntaan. Näyttelyn aiheina ovat huonekalut, muoti, taidekäsityö, arkkitehtuuri, teollisuussuunnittelu ja graafinen muotoilu.

Näyttelyn teoksissa on kauttaaltaan kierrätyksellinen tavoite- huonekalut muodostuvat sekä ihmisen että kaarnakuoriaisen jälkeensä jättämästä hävikistä, niin auringosta kuin vauvanvaatteistakin kertyvät jäännökset otetaan talteen ja aikaisempien rakennelmien tuomat taidot ja tiedot käytetään uudelleen niiden purkuylijäämistä. Tavalliseen tapaansa tarjoaa Ung Svensk Form otteita aikamme tärkeimmistä kysymyksistä ja tuo esiin ajatuksiamme digitaalisesta kaksoiselämästämme ja helpoista ratkaisuistamme vaatteissa ja sisustuksessa.

Svensk Form ja IKEA Museum tuottavat yhdessä Ung Svensk Form 2023- näyttelyn. Projektin yhteistyökumppaneina ovat IKEA of Sweden, Malmön Kaupunki, Stockholm Furniture Fair, Svenskt Trä ja useita näyttelynjärjestäjiä sekä stipendien myöntäjiä.

Tekstiilimuseon näyttelystä vastaavat FORM & Folk Linkki toiselle sivustolle, avautuu uuteen ikkunaan. ja Svensk Form Väst. Linkki toiselle sivustolle.

Mukana

Simon Bågstam – Essing Linkki toiselle sivustolle.
Karin Bäckström – Seemingly ordinary Linkki toiselle sivustolle.
Mia Bøgedal Troelsgaard – 2-in-1 designs, Distorted to fit Linkki toiselle sivustolle.
Martina Claesson & Luisa Wirth – ON/OFF Grid Linkki toiselle sivustolle.
Axel Danhard – På nya spår Linkki toiselle sivustolle.
Olof Davidsson – Spread Linkki toiselle sivustolle.
Matilda Envall – The Story of a Dress Linkki toiselle sivustolle.
Ebba Hedlund – Actissance Linkki toiselle sivustolle.
Lars Høie – Letters from Utopia Linkki toiselle sivustolle.
Natalia Ikebara – Hemi Linkki toiselle sivustolle.
Lovisa Ingman – Efterlevnadsliv Linkki toiselle sivustolle.
Christoffer Jansson – Uncanny Spaces Linkki toiselle sivustolle.
Sophie Jungkvist – Woven change, Shifting expressions Linkki toiselle sivustolle.
Laura Kjær – Super Superficial Linkki toiselle sivustolle.
Jasmijn Kooijman – Dansa min docka Linkki toiselle sivustolle.
Hedvig Ljungström – Mother Elizabeth Linkki toiselle sivustolle.
Frida McDavitt Wallin – Sandhagen 2 Linkki toiselle sivustolle.
Simon Mattisson – Granland Linkki toiselle sivustolle.
Taurai Valerie Mtake – *madímì Linkki toiselle sivustolle.
Maja Möller – Knuten/Fastknuten Linkki toiselle sivustolle.
Olle Sahlqvist – Biomimicry Furniture Design Linkki toiselle sivustolle.
David Selander – Fotografier från Stockholm Linkki toiselle sivustolle.
Oliver Weglinski – Carbon Care Work Linkki toiselle sivustolle.

Tuomatriston jäsenet Ung Svensk Form 2023:
Samir Alj Fält, Parasto Backman, Caroline B. Le Bongoat, Linnéa Therese Dimitriou, Johanna Sjögren Duthy, Sandra Frank, Jonas Fridén Kihl, Demian Horst, Magnus Ingerstedt, Åsa Jungnelius, Anna Lidström, Eva Lilja Löwenhielm, Petra Lilja, Tor Lindstrand, Björn Nordin, Johanna Magoria, Marie Isacsson, Bea Szenfeld, Andreas Säfström och Mats Widbom.

Om Ung Svensk Form

Ung Svensk Form on vuosittainen tuomariston valitsema kunniamaininta ja kiertonäyttely, jonka tarkoituksena on tehdä tunnetuksi nuorta ja uudistavaa ruotsalaista muotoilua. Ung Svensk Form nostaa esille vapaan luomisen ja tutkimisen ilman markkinoihin sopeuttamisen vaatimusta. Projektin aloittivat Svensk Form ja Form/Design Center Malmö vuonna 1998. Monet aikaisemmat osallistujat ovat nykyään tunnettuja taiteilijoita omilla osa- alueillaan.