Artist-in-residence: Jeanette Schäring

Jeanette Schäring är en Internationellt verksam textil konstnär, nyligen hemkommen ifrån Nya Zeeland där hon bott och verkat de senaste åren.

Jeanettes arbeten är starkt förankrade i ett ekologiskt och holistiskt förhållningsätt. Hon har med bl.a. Uppsala universitet, Chalmers, Göteborgs Universitet och Riksantikvarieämbetet ingått i interdisciplinära samarbeten där hantverk, konst, vetenskap, växter och färg har korsbefruktat varandra. Jeanette har varit inbjuden och deltagit aktivt i projekt och konferenser kring växtfärgning, ekologi, vatten, miljö i bl.a. Madagaskar. Taiwan, Malaysia, Laos, Indien och Frankrike. Jeanette är också medförfattare till flera böcker och artiklar.

Under juni månad kommer hon vara i Textilmuseets Studio som AIR, Artist In Residence, gäst. Under sin residenceperiod säger Jeanette att hon vill:

Återknyta den sinnliga kontakten med elementen och till det levande textila material som täcker vår jord. Jag kommer att arbeta med växter, växternas färg, växtmedicin och naturmaterialfibrer tillsammans med historia och myter kopplat till platsen och tiden. Färg från växter är djupt sammanvävda med människans liv och kultur, färgerna vibrerar med vår perception och sinnen och vår hälsa.

Studion

Studion är Textilmuseets experimentella yta för fördjupning och innovation. En plats för gästande konstnärer, specialkurser och pop-up verksamhet. Studion är belägen mitt i museet med entré från museets butik. Genom glasväggarna kan man följa processer som pågår där. Är dörren öppen är du välkommen in att prata med den gästande konstnären.

2 juli kl. 12:00-15:00 Öppen Studio.
Välkommen att möta Jeanette Schäring och ta del av hennes arbete!