FORM & folk söker dig som vill testa på nya material, metoder och älskar nya samarbeten.

DES&DO! är initierat och drivs av SPOK Västra Götaland och FORM & folk. Projektet ska initiera samarbeten och synliggöra den mångfald av tillverkning och design som finns i Västra Götaland. Ansök senast 8 maj 2023.

VAD? Genom faktiska exempel vill FORM & folk påvisa och lyfta fram lokal produktion samt lokal kunskap och kompetens inom hantverk, formgivning och design. 10 team av formgivare och tillverkare matchas ihop och får sex månader på sig att tillsammans utveckla och ta fram en idé. Projektet är en testbädd och resultatet kan bli skisser, en ny metod, en prototyp eller en färdig produkt, vilket sedan kommer kureras och ställas ut på flera platser i regionen under 2024.

VARFÖR? Syftet med DES&DO! är att inspirera till ännu fler samarbeten och bidra till ökad medvetenhet om regionens möjligheter inom design, materialrikedom och tillverkningsmöjligheter.

VEM KAN SÖKA? Formgivare, designer, arkitekter med minst 3 års högskoleutbildning inom form/design eller har motsvarande arbetslivserfarenheter. Verksam i Västra Götaland. Har goda kunskaper inom designmetodik och att driva egna processer. Är nyfiken och lyhörd.

DES&DO! Erbjuder dig ett breddat och större nätverk, ökad kunskap inom olika material och tillverkningsmöjligheter samt möjligheter att nå ut till både bransch och allmänhet.

HUR? Här hittar du länk till ansökan: https://svenskform.se/wp-content/uploads/2014/01/ansokan-desdo.pdf Länk till annan webbplats.