Textilmuseet fyller 50 år!

Under 50 år har Textilmuseet vårdat, samlat, kurerat, exponerat och visat svensk textil historia. Välkommen att fira detta med oss!

24 maj 1972 fick Borås ett nytt museum. Då invigdes Textilmuseet, eller Tekomuseum, som det hette då, i Svenskt Konstsilkes lokaler på Skaraborgsvägen i stadsdelen Simonsland. Museet var en filial till Borås museum, som under lång tid hade samlat in föremål från textilindustrin.

Utställningarna var i början inriktade på att visa upp maskiner från industrin och beskriva hur tillverkningen gick till. Tillfälliga utställningar visades också om hantverk, design, arbetarhistoria med mera. Parallellt med utställningsverksamheten gjordes insatser för att dokumentera och samla in kunskap om textilindustrier i Sjuhäradsbygden.

Drivande i arbetet att skapa ett textilmuseum i Borås var bland annat antikvarien Ingegärd Vallin, Textilinstitutets rektor Birger Larson och De Sju Häradernas Kulturhistoriska Förening, som då var huvudman för Borås museum.

Textilmuseet fanns kvar i lokalerna på Skaraborgsvägen fram till 1992. Då flyttade museet till Åkerlundska spinneriets gamla lokaler på Druvefors. 2012–2014 var det åter dags att flytta, denna gång tillbaka till där allt började 1972, till kvarteret Simonsland där Textile Fashion Center ligger idag.

Under året kommer vi att bjuda på tillbakablickar från åren som gått. Självklart blir det även ett kalas för att fira denna 50åring!

Mer information och inbjudan till födelsedagskalas kommer inom kort!