Stängt idag

Lars Wallin – Fashion Stories

I en uppdaterad version av succéutställningen Lars Wallin – Fashion Stories presenteras unika kreationer i exklusiva material från Wallins snart tjugofemåriga karriär som modeskapare. Utställningen lyfter fram en av de få svenska designer som arbetar med couture på en hög artistisk nivå där hantverk och kvalitet står i fokus.

Mest känd är Lars Wallin för sina glamourösa klänningar för fest och bröllop i klassiskt snitt med en modern twist i Wallinsk anda – en lite tuff, rockig attityd. Under sin karriär har Wallin också formgivit kläder för ett flertal artister som Anne-Lie Rydé, Carola och Jill Johnson. Både kronprinsessan Viktoria och prinsessan Madeleine har burit hans skapelser på Nobelfesten.

Utställningen är uppbyggd kring fyra teman – couture, hantverk, brud och artist. Lars Wallin har själv gjort ett personligt urval av verk som betytt mycket för honom. På Textilmuseet är utställningen uppgraderad med några av Wallins allra senaste kreationer, samt scenkläder som inte ställts ut tidigare. En nyhet är exempel från hans senaste kollektion ”Limited Edition” ett nytt koncept som är ett mellanting av couture och konfektion. Förutom färdiga plagg får besökarna också se skisser, provsömnad och känna på tygprover. Genom detta vill Wallin skapa förståelse för själva hantverket och designprocessen, samt ge en inblick i ateljéarbetet. Han hoppas att utställningen ska kittla besökarnas fantasi och inspirera till att våga uttrycka sig mer personligt i sin klädstil.

Vandringsutställningen premiärvisades på Prins Eugens Waldemarsudde 2011 och har sedan turnerat runt på museer och konsthallar i Sverige. Nu har turen äntligen kommit till Västsverige och Textilmuseet.

Press:

Intervju med P4 Sjuhärad-2:08-2:20 in i programmet Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

>Wallins kreationer tog plats på catwalken-BT Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

>En resa genom modehistorien-SVT Väst Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.