Stängt idag

Spela roll

Upplev spelhistorien från 60-talet fram tills idag, lär dig mer om hur det är att jobba i spelbranschen, prova på e-sport, gör ditt eget spel och mycket mer.

Är du intresserad av dataspel? Spelar du själv, eller vill du veta mer om vad det egentligen handlar om? Spela Roll är utställningen där du möter den svenska historien från det första spelet till det allra senaste. Prova spelen och möt kulturerna och åsikterna kring dem.

Sedan hemdatorns intåg har dataspel till stor del varit den drivande kraften i datorns utveckling. Söker man efter dataspelshistoria på nätet hittar man en stor mängd information, men nästan uteslutande kring den amerikanska och den japanska utvecklingen.

Utställningen tittar närmare på både spelen och hårdvaran. Spel som kulturell yttring, som socialt och vetenskapligt fält och som miljardindustri. Prova Sveriges första spel, ett axplock från de första kommersiella utvecklarna, prova på e-sport, gör ditt eget spel, sök spelindustrins rötter, kika in bakom de svenska spelbolagens kulisser och mycket mer! Välkommen till Spela Roll!

Utställningen Spela Roll är producerad av Datamuseet, IT-Ceum.