Next Level Craft

En färgsprakande procession av mystiska väsen vandrar genom ett nordligt landskap och bär med sig magiska föremål. Vilka är de och vart är de på väg? Är det ett sagobröllop, en karneval, ett begravningståg, en modevisning eller kanske en mix av allt detta?

Next Level Craft är en fantasifylld slöjdutställning som rör sig i gränslandet mellan hantverk, design, mode och konst. *Voguing, tovad ull, elektronisk folkmusik, rotslöjd, LED-vävning, näverflätning, handfärgade trämöbler och high fashion flätas samman i en annorlunda, normbrytande slöjdsaga. Med humor och hjärta tar Next Level Craft pulsen på samtiden och lyfter fram magin och glädjen i handens skaparkraft.

Utställningen presenterar ett hundratal verk av fyrtiotal formgivare, konstnärer och slöjdare mellan 20 och 85 år från hela Sverige. Verken är framtagna för utställningen med fokus på fantasi, nyskapande former och annorlunda användningsområden. Generationer och traditioner möts, naturmaterial och tekniska innovationer korsbefruktas och bortglömda hantverkstekniker får nytt liv i ett nutida sammanhang. Här finns en mängd spännande saker att upptäcka – täljda vättar och snidade näckrosor, fantasimasker, högklackade näverskor, virkade jätteblommor och ”aliens” av vrilar. På Textilmuseet anpassas innehållet med mer fokus på textil och mode. Flera helt nya textila verk kommer skapas av Helena Hörstedt, Karin Frankenstein & Tomas Auran, Johanna Hofring och Carolina Rönnberg (Wilhja) m.fl.

Next Level Craft är ett initiativ av hemslöjdskonsulenterna i norra Sverige och skapades som en del av Umeå kulturhuvudstadsår 2014. Den har därefter turnerat runt i Sverige samt visats på Svenska Ambassaden i Washington och Svenska Institutet i Paris. Konstnärlig ledare är den uppmärksammade konsthantverkaren, fotografen och curatorn Aia Jüdes. Hon har skapat en upplevelsebaserad utställning där slöjdföremålen blandas med ett eget soundtrack, musikvideo och suggestivt ljus till en spännande föreställning för alla sinnen och åldrar.

*Voguing är en dansstil och subkultur som växte fram inom New Yorks gayscen på 80-talet. Voguing kännetecknas bland annat av perfekta, stiliserade hand- och armrörelser, akrobatiska poser och flamboyant mode.

Vinnare av Årets utställning 2018!

Juryns motivering:
"När du träder in i denna magiska värld möter du en procession av mystiska sagoväsen. I detta fantasifulla multikonstverk där ljud och ljus skapar ett fiktivt dygn kittlas alla dina sinnen. På ett innovativt sätt visas nyskapande slöjd i form av konstnärliga gestalter. Genom en tvärdisciplinär metod har kreatörerna till de specialgjorda verken under ledning av konstnären Aia Jüdes skapat en inspirerande utställning för kommande generationer."

Stort tack Forum för utställare!

forum för utställare

Med stöd från Västra Götalandsregionens Kulturnämnd och i samverkan med Västarvet.

Fredag12-17
Söndag12-16