Body Beautiful - Diversity on the Catwalk

I utställningen Body Beautiful utmanar en ny generation modeskapare dagens normer och skönhetsideal på olika plan. På catwalken, inom reklam, modemagasin och även bakom kameran.

Det börjar hända saker inom modeindustrin. En industri som under lång tid varit exkluderande och bidragit till osunda kroppsideal börjar nu ifrågasättas och tänka om. Det pågår en utveckling där representation och inkludering blir allt vanligare. Modeller i olika åldrar, storlekar och härkomster börjar synas allt oftare på catwalken.

Utställningen Body Beautiful är uppbyggd kring fem teman: storlek, genus, ålder, funktionsnedsättningar och etnicitet. Förutom plagg från kända designers som Max Mara, Dries Van Noten , Vivienne Westwood och Jean-Paul Gaultier visas filmade intervjuer med influensers, modeller, stylister, fotografer och redaktörer som delar med sig av sina åsikter och erfarenheter av modeindustrin. Vi får även ta del av bilder från catwalken av den legendariske modefotografen Chris Moore.

Utställningen kommer från National Museums Scotland i Edinburgh och består av ett tjugotal plagg från privata inlån och National Museums Scotlands egna textil- och modesamling. Textilmuseet i Borås är först ut att visa den turnerande utställningen Body Beautiful.

Textilmuseet har platsanpassat utställningens texter och formgivning.

Tack till:
Borås Stads Tillgänglighetskonsulent
Mångkulturellt Centrum
RFSL Sjuhärad
Teko

Utställningen är producerad av National Museums Scotland

National Museums Scotland

Cellbes är Huvudsamarbetspartner till Body Beautiful-utställningen på Textilmuseet.

Cellbes logotype

Fredag12-17