Djur & Odjur

Går det att skapa slöjdgemenskap utan att träffas fysiskt? Nu visas den turnérande popup-utställningen Djur & Odjur på Textilmuseet!

Djur & Odjur är ett kollektivt broderi skapat av över 600 personer under coronapandemin våren och sommaren 2020.

Deltagarna, som är utspridda över hela Sverige, fördes samman på internet och förenades med kreativiteten och broderiglädje. Var och en fick en tygbit hemskickad med uppmaningen att skapa på temat djur & odjur. Nu är deras katter, skadedjur, fantasivarelser, utrotade djur, virus och sorgfåglar samlade i samma verk. Monterade tillsammans under ledning av textilkonstnär Erik Torstensson.

På vår ovanligt levande planet är det mycket som relaterar till djur och odjur. Virus och farligheter, men också kärlek och saknad. Vetskapen vet inte alltid vad som skiljer ett djur från ett odjur, däremot att handarbete är bra mot oro och stress.

Djur & odjur kom till som ett samarbete mellan Hemslöjdskonsulenterna Västra Götaland och flera av Sveriges hemslöjdsföreningar.

Nu kommer den turnérande popup-utställningen till Textilmuseet. Välkommen!