Everything

En glass, en tablett, en galax. Konstnären Maja Michaelsdotter porträtterar vardagliga föremål i den textila tekniken tuftning. Genom att leka med skala och placering presenterar de ett kontrasterande lager av mening och visar ofta på en komisk eller absurd aspekt av världen. EVERYTHING presenterar ett tiotal verk var av fem skapats specifikt för utställningen i samarbete med Textilmuseet.

Majas arbete skildrar en slående fascination av allt som lever, våra biologiska kroppar och organ av kött och blod såväl som sinnets komplexitet. Hennes verk hänger sig ofta till ämnen som betraktas som tunga eller problematiska, vilket i hennes arbete visas med en ärlighet som framför allt hyllar livets kraft.

Maja bor och arbetar i Malmö där hon har sin egen tuftverkstad. Hennes arbete har uppmärksammats med utmärkelser som t.ex. Ung Svensk Form. Hennes verk har visats på separat och samlingsutställningar både i Sverige och internationellt. Sedan 2019 har Maja samarbetat med projektet Misschiefs och tillsammans med Paola Bjäringer producerat verk till specifika utställningar.

Till utställningen EVERYTHING kommer mycket av min inspiration från det svartmålade rummet. Mörkret med sina klara öar av ljus skapar en rymdliknande känsla, som att jag är frikopplad från tid och rum. Jag vill i utställningen förstärka denna känsla och skapa en märklig men trivsam plats." säger Maja Michaelsdotter

Se mer av Majas konst

Hemsida Länk till annan webbplats.
Instagram Länk till annan webbplats.

2 februari 2023: EVERYTHING med Maja Michaelsdotter

Maja berättar mer om sin utställning Everything och om hur hon använder den halvindustriella tekniken tuftning för att skapa sina skulpturer.
2 februari kl. 16.00 - 17:30, Textilmuseet
Ingår i museientrén, ingen föranmälan krävs.
Välkommen!