Reklambild från Libo 1942

Pop up-utställning: När man sydde kläder på fabrik

Var syddes de kläder du bär idag? Tittar du på etiketterna kommer du sannolikt inte se ordet Sverige, kanske inte något annat EU-land heller. I mitten av 1900-talet var dock läget ett annat. Då var mer än 90 procent av plaggen som såldes i Sverige också sydda här i landet. Det viktigaste centrumet för dessa syfabriker – konfektionsindustrin, som den kallades – låg här i Borås och Sjuhäradsbygden.

Konfektion från Borås och Sjuhärad

På 1950-talet blomstrade den svenska konfektionsindustrin. Kundernas efterfrågan var enorm och fabrikerna hade svårt att hålla jämna steg. Bara i Sjuhäradsbygden fanns mer än 200 fabriker som tillverkade kläder, med mer än 10 000 sysselsatta. Fabrikerna var både stora och små. På företag som Algots, Erlabolaget, Abeve, Oscar Jacobson, J.A. Pettersson i Målsryd eller Joflo i Aplared arbetade hundratals personer, men de flesta fabrikerna var betydligt mindre än så. De större företagen drev dessutom mindre filialfabriker på landsbygden, i orter som Holsljunga, Dannike och Tvärred.

En tidig specialitet i bygden var arbetskläder, alltså slitstarka kläder som bars av arbetare. Det fanns också flera företag som sydde herrkostymer, klänningar, fritidskläder, skjortor och underkläder. Senare blev jeans en lokal specialitet. Här tillverkades med andra ord det mesta i klädväg.

Utöver konfektion fanns i Sjuhäradsbygden en rad andra textila industrier. Dessa fabriker spann garn, vävde tyg, stickade trikå, färgade, tryckte och beredde textilier. Tillsammans utgjorde dessa näringar tekoindustrin och var beroende av varandra – som kunder, leverantörer och konkurrenter.

Från och med 1960- och 1970-talen minskade konfektionsindustrin snabbt i Sverige, i takt med att konkurrensen från importerade varor ökade. Borås och Sjuhäradsbygden höll ut längre än andra svenska regioner, men förr eller senare tvingades de flesta fabrikerna att stänga. Företag lades ned, gick i konkurs eller flyttade sin produktion utomlands, till länder där löner och andra kostnader var lägre.

Denna pop up-utställning visas med anledning av utgivningen av boken
När man sydde kläder på fabrik: Svensk konfektion ca 1900–1980.
Boken är en del av Textilmuseets 50-årsjubileum 2022 och kan köpas i museibutiken.

Detta är en pop up -utställning!

En utställning i mindre format som presenteras utanför Textilmuseets utställningshallar.

Fredag12-17
Söndag12-16