foto: Carl Olsson

Klänningar från 1700-talet – två återskapade plagg

I den här pop up-utställningen visas två klänningar från 1700-talet tillsammans med två nutida rekonstruktioner. Originalplaggen hör till Textilmuseets samlingar medan rekonstruktionerna är sydda av dräkthistoriker Therese Holmgren.

Klänningarna kommer från två olika miljöer i Västergötland – en tvådelad klänning i rosa ylletyg som troligen har använts som bröllopsklänning år 1798, samt en klänning i beigegult siden från omkring år 1800 från grevinnan Mariana Helena Sparre af Söfdeborg. Grevinnans klänning är i moderiktig empirstil med hög midjelinje och puffärmar, medan den folkliga brudklänningen har ett lite mer ålderdomligt uttryck.

Att sy kopior av bevarade historiska plagg är vanligt inom t.ex. folkdräktsrörelsen, men att använda rekonstruktioner i akademisk textilforskning är relativt ovanligt. I sitt projekt för masterexamen i kulturvård vid Göteborgs universitet är det dock precis det Therese Holmgren har ägnat sig åt. Hon har noggrant rekonstruerat de två 1700-talsklänningarna genom att använda samma hantverksmässiga sömnadstekniker som i originalplaggen. Genom att närstudera och rekonstruera plagg på det här sättet kan man få reda på mer om hur kläder konstruerades förr och bevara kunskapen om hur kläder tillverkades innan moderna symaskiner och skrädderitekniker.

Att studera historiska plagg med avsikten att rekonstruera dem har krävt att jag tittar bortom det som är synligt och tänker på i vilken ordning delarna har satts ihop, att jag dekonstruerar plagget i mitt huvud för att se hur det fick den form som det har idag.

Therese Holmgren

Detta är en pop up -utställning!

En utställning i mindre format som presenteras utanför Textilmuseets utställningshallar.

Fredag12-17
Söndag12-16