Kollage av Studio Bon

Mönstrade Positioner

Mönsterdesign har sedan millennieskiftet genomgått en revolution. I utställningen Mönstrade Positioner utforskas samtida textil mönsterdesign för rum och kropp genom verk av 14 tongivande nordiska formgivare och konstnärer. Det blir en resa genom dagens gränsöverskridande mönstervärld där frågor om fult/vackert, digitalt/analogt, abstrakt/konkret inte längre har tydliga svar.

Vi omges överallt av mönster. De finns i naturen, i våra hem och på våra kläder. De är ständigt närvarande inom all form av design, inte minst inom det textila området. De kan var fula och vackra, de skapar illusioner och de berättar historier, och vi bär dem för att sticka ut – eller som kamouflage.

Men under de senaste 25 åren har området revolutionerats i grunden, såväl inom designmetoder, produktionstekniker och förhållningssätt till mönster – till stor del pådrivet av den digitala teknikutvecklingen.

I utställningen Mönstrade Positioner presenteras mönster för mode och inredning av 14 nu verksamma nordiska formgivare på en yta som låter praktiker, idéer och mönster krocka i en ögonblicksbild av dagens textila mönstervärld. Fokus ligger på olika trycktekniker, men även tekniker inom väv och handmålade mönster finns representerade bland verken. Många av utställarna arbetar dessutom gränsöverskridande i andra material inom sina konstnärliga praktiker.

Vi får ta del av en eklektisk och överraskande mönstersamtid där det blir allt svårare att dra en gräns mellan mode- och inredningsmönster och som rör sig mellan naturinspiration och abstraktion, framtid och dåtid, det lekfullt humoristiska och det grafiskt strikta.

Medverkande utställare:

Daniel Palillo
Edda Gimnes
Henrik Vibskov
Ingrid Berg
Klaus Haapaniemi
Liselotte Watkins
Lovisa Burfitt
Margrethe Odgaard
Martin Bergström
Patrik Söderstam
Reeta Ek
Thora Stefansdottir
Tronhjem Rømer
Tuuli-Tytti Koivula

Mönstrade Positioner är curerad av Andrea Hasselrot och Martin Bergström. Utställningen med tillhörande katalog produceras av Textilmuseet och Skarp Projects med bidrag från Kulturrådet, Nordisk Kulturfond, Kulturfonden för Sverige och Finland, Stiftelsen Clara Lachmanns Fond samt Letterstedtska föreningen.

I samband med utställningen ges en katalog producerad av Studio Bon ut, där alla utställare presenteras och där professorer, forskare, formgivare och designskribenter från samtliga nordiska länder bidrar med fördjupande och diskuterande texter kring ämnet.

Bilder från utställningen

Utställningen visas i stora hallen, plan 2.
Mer information hittar du i avsnittet hitta hit. Länk till annan webbplats.

Fredag12-17
Söndag12-16