Shapes of Fashion – Nordic Artwear

Voiko pukeutua veistokseen? Tämä näyttely tutkii muotisuunnittelun ja taiteen välimaastoa. Esillä on kolmentoista pohjoismaisen muotisuunnittelijan viitisenkymmentä uniikkia teosta, jotka eri tavoilla venyttävät vaatteen ilmaisumahdollisuuksien rajoja.

Näyttelyteokset kuvaavat muotisuunnittelijoiden erilaisia näkemyksiä ihmisvartalosta ja päällepuettavuudesta sekä heidän erilaisia taiteellisia työtapojaan. Kävijä kohtaa hohtavia satuhahmoja, päällepuettavia veistoksia ja dramaattisia tanssipukuja, joissa luovuus on päästetty valloilleen. Käsinvalmistetut teokset on taiteltu, neulottu, huovutettu, laaserleikattu, maalattu ja huolellisesti ommeltu kankaasta, paperista, nahasta, langasta, paljeteista, höyhenistä ja helmistä. Näyttelyllä Tekstiilimuseo haluaa haastaa perinteisiä käsityksiä siitä, minkälaisia vaatteet voivat olla ja tarjota kävijälle matkan mielikuvituksen rajattomaan maailmaan.

Näyttelyssä ovat mukana Bea Szenfeld, Helena Hörstedt, Sandra Backlund, Martin Bergström, Pia Wallén, WILJHA (Carolina Rönnberg), Astrid Olsson/Lee Cotter, Augusta Chavarria Persson, Henrik Vibskov, Nikoline Liv Andersen, Ann-Sofie Madsen, Tonje Plur ja Elina Määttinen.

Kuraattori: Cay Bond.