Avoinna tänään 12-16

Seitsemän kukkalajia

Seitsemän kukkalajia –matto kuvaa ruotsalaista luonnonmaisemaaa. Se on kunnianosoitus eläimille, luonnolle, vedelle, elämälle ja satumaailmalle.

Kolmessa neliömetrissä on tilaa kertomuksille käsityöstä, ilmastonmuutoksesta, työstä, perinteestä, siirtolaisuudesta ja kuulumisesta johonkin.

Seitsemän kukkalajia- matto on tehty perinteiseen iranilaiseen tapaan heijastamaan maanpäällistä paratiisia.

Taiteilija Shabnam Faraee sai idean maton kuvioon ja sen tekemiseen luettuaan artikkelin käsityöläisestä nimeltä Morteza Golestani, joka tuli pakolaisena Ruotsiin vuonna 2015.

Maton valmistus aloitettiin vuonna 2018 ja se valmistui syyskuussa 2022. Työprosessi oli pitkä ja sen eri vaiheita tehtiin Kurdistanissa, Teheranissa, Tukholmassa ja Jämtlannissa. Villa on kurdien vuoriseudulta ja sikäläiset naiset ovat sen kehränneet. Värjäysmestari värjäsi villan kasveilla kurdilaisessa kaupungissa nimeltä Sanandaj.

Morteza on solminut maton kodissaan Jämtlannissa ja solmien siihen noin 1 miljoona solmua. Hän on itse rakentanut kangaspuut vanhasta metalliromusta. Pesu ja maton ulkoasun loppusilaus on tehty Varaminissa, joka on kaupunki Teheranin eteläpuolella.

Prosessissa on ollut mukana kaikenkaikkiaan kahdeksan ihimstä. Työn rahoitti Taidelautakunta (Konstnärsnämnden).

Tämä on pop up -näyttely!

Pienimuotoinen näyttely on esillä Tekstiilimuseon näyttelyhallin ulkopuolella.

Vierailla Textilmuseet

Museon aukioloajat