DRAFTS 4: Body and Space Relations

DRAFTS on monivuotinen tutkimusprojekti, jossa teoksia – artefakteja – käytetään ideoiden ja metodien kehittämisessä vieden suunnittelun tutkimusta eteenpäin.

Näyttelyssä on esillä 11 kansainvälisesti vaikuttavaa tutkijaa, taiteilijaa ja suunnittelijaa, jotka tulkitsevat eri tavoin, mikä tämä artefakti on tai voisi olla. Esillä on esimerkiksi design- tavaralavoja, jätevuoria mahdollisena voimavarana ja AI apuna suunnittelussa. Yhteistä näille kokeileville teoksille on kehon ja tilan välisen suhteen tarkastelu.

Viime vuosina suunnitteluun ja arkkitehtuuriin liittyvissä keskusteluissa juuri kehon ja tilan välinen vuorovaikutus on ollut paljon esillä. Keho ja tila ovat toisistaan riippuvaisia nivoutuen yhteen, ne muokkavat toisiaan vaikuttaen jatkuvasti toisiisnsa. Myös ajan käsite vaikuttaa kehon ja tilan suhteeseen ja muuttaa sitä. Näyttely pohtii näitä käsitteitä ja sitä, miten ne vaikuttavat ihmisen käsitykseen ja kokoemukseen kehostaan.

DRAFTS aloitettiin vuonna 2021 suunnittelun tutkijoiden Vidmina Stasiulyten ja Faseeh Saleemin aloittesta ja sitä jatketaan Boråsin Korkeakoulun Tekstiilikorkeakoulussa tutkimuslaboratoriossa nimeltä The Body and Space Research Lab. DRAFTS on poikinut neljä kokoeilevaa näyttelyä, joiden yhteydessä on pidetty myös seminaareja ja työpajoja, joissa on tarkasteltu tutkimusprosesseja.

DRAFTS 4 on tuotettu yhteistyössä Art address Canadan kanssa ja oli esillä ensimmäistä kertaa Kanadan Oakvillessä keväällä 2023.

Kuraattorit

Tazeen Qayyum & Faisal Anwar (Art Address Canada) och Faseeh Saleem (University of Borås, Sweden)

Näyttelyn taiteilijat, suunnittelijat ja tutkijat

Akash Inbakumar, Atanas Bozdarov, Clemens Thornquist, Elvira Jönsson, Erin Lewis, Helga Halldorsdottir, Karin Landahl & Stefanie Malmgren de Oliveira, Marjan Kooroshnia, Sameer Farooq, Soheila K. Esfahani