Kollage av Studio Bon

Kuviolliset Asennot

Vuosituhannen vaihteen jälkeen kuviosuunnittelu on kokenut vallankumouksen. Näyttelyssä Kuviolliset Asennot tutkitaan nykyistä tilaan ja kehoon suunnattua tekstiilikuvioiden suunnittelua 14:n tunnetun pohjoismaisen muotoilijan ja taiteilijan teoksen välityksellä.

Näyttely on matka tämän päivän rajoja ylittävään kuviomaailmaan, jossa kyseenalaistetaan käsitteet ruma/kaunis, digitaalinen/analoginen, abstrakti/konkreettinen, mutta ilman vastauksia.

Ympärillämme on kuvioita joka puolella. Niitä on luonnossa, kodeissamme ja vaatteissamme. Ne ovat koko ajan läsnä kaikessa suunnittelussa, varsinkin tekstiileissä. Ne voivat olla rumia tai kauniita, ne luovat mielikuvia ja kertovat kertomuksia ja kun pukeudumme niihin, voimme herättää huomiota tai piiloutua.

Viimeisen 25:n vuoden aikana kuviot ovat perusteellisesti muuttuneet niin suunnittelutapojen, tuotannon kuin niihin asennotumisenkin suhteen- johtuen paljolti digitekniikan kehityksestä.

Kuviolliset Asennot- näyttelyn 14 pohjoismaista nykysuunnittelijaa esittelee muoti- ja sisustuskuvioita näyttelyssä, jossa toteutus, ideat ja kuviot törmäävät yhteen tilannekuvaksi tämän päivän tekstiilikuviomaailmasta. Painotekniikat ovat keskeisellä sijalla, mutta teoksissa on myös esillä kudontatekniikkaa ja käsinmaalattuja kuvioita. Monet esilleasettajista työskentelevät lisäksi rajoja ylittäen käyttäen eri materiaaleja taiteellisessa työssään.

Saamme tutustua sähköiseen ja yllättävään kuvionykypäivään, jossa on on yhä vaikeampaa tehdä eroa muoti- ja sisustuskuvioiden välillä ja jossa liikutaan luonnosta saadun inspiraation ja abstraktion välillä, tulevaisuuden ja menneisyyden välillä, leikkisän humoristisen ja graafisesti pidättyväisen välillä.

Näyttelyyn osallistuvat:

Daniel Palillo
Edda Gimnes
Henrik Vibskov
Ingrid Berg
Klaus Haapaniemi
Liselotte Watkins
Lovisa Burfitt
Margrethe Odgaard
Martin Bergström
Patrik Söderstam
Reeta Ek
Thora Stefansdottir
Tronhjem Rømer
Tuuli-Tytti Koivula

Kuviolliset Asennot – näyttelyn on tuottanut Andrea Hasselrot ja Skarp Projects yhteistyössä Tekstiilimuseon kanssa. Näyttelyn yhteydessä julkaistaan luettelo, jonka on tuottanut Studio Bon ja jossa esitellään kaikki näytteilleasettajat ja jossa professorit, tutkijat, muotoilijat ja suunnitteluun erikoistuneet kirjoittajat kaikista pohjoismaista syventelevät teksteillään näyttelyn aihepiiriä.