Suljettu tänään

Grafisk form: Lars Høie

Kun juuret polttavat

”Tekstiili kietoo kehomme ja leijuu yhteiskunnan eri tiloissa. Sen materiaalin juuret eivät ole kiinni maassa, vaan ne ovat liikkeessä. Ne punoutuvat arkipäivän jäännöksiin ja kulminoituvat paikan syntymiseen liittyviin kysymyksiin.”

Näyttelyssä ”Kun juuret polttavat” on esillä yhdeksän nykytekstiilitaiteilijan teoksia yhdistettyinä Tekstiilimuseon arkiston ääni- ja kuvamateriaaliin luoden dialogin nykytaiteilijoiden ja museon rikkaan historian kesken. Näyttely sijoittuu Sjuhäradin ja Länsi Göötanmaan alueelle – paikkaan, johon ja josta tekstiilitaidot, materiaalit ja juuret ovat olleet liikkeessä. Näyttely tutkii tekstiilin merkitystä paikan historialle, identiteetille, alkuperälle, kodille ja muistojen epämääräisyydelle. Näyttelyssä on monenlaisia kertomuksia- 1800-luvulla Atlantin yli tuodusta puuvillasta 1900- luvun työvoimasiirtolaisuuteen ja 2000- luvun lopun suunnitteluideoiden vientiin ja tekstiiliteollisuuteen ympäri maailmaa. Tekstiili nähdään alituisesti liikkeessä olevana materiaalina, jonka juuret ja kertomukset kulkevat maailmalla.

Näyttelyn kuraattorit Åsa Dybwad Norman ja Frida Hållander viittaavat nimen avulla siihen tosiasiaan, että suuria määriä tekstiilejä hylätään ja poltetaan savuna ilmaan: ruotsalaisilla niityillä käyskentelevien lampaiden villasta maailmanlaajuisen tekstiiliteollisuuden myymättä jääneisiisn vaatekappaleisiin. Niiden sytyttäminen voidaan nähdä ja kokea merkittävänä ja kiireellisenä, se polttaa. Tuhkasta nousee kysymys: Mitä tapahtuu, kun juuret polttavat?

Esillepanijat

Klara Albertsson
Katrin Bawah
Malinn Daengtakote Petersén