Se ett utdrag ur Kläder & Couture på NK i Göteborg!

Från den 2 juni kan besökare till Nordiska Kompaniet Göteborg se ett utdrag ur Textilmuseets utställning Kläder & Couture. Ett färgstarkt och spännande urval av damplagg inspirerade av Paris modevisningar under 1930-70-talet, sydda och designade i Borås under tidsepoken då ”Borås klädde Sverige”. Utställningen bygger på det lokala modeföretaget Bröderna Magnussons resa genom modehistorien.

”Göteborg genomför sitt jubileumsfirande den 2–6 juni med kungligt besök och mycket aktiviteter i hela staden. Textile Fashion Center bjöds in av NK för att vara en del av deras firande och vi tror och hoppas att många av besökarna till varuhuset tar en tur till Borås och upplever mer av vårt textila ursprung och allt annat som finns här”, säger Frida Stålhandske, producent Textile Fashion Center.

Utställningen visas på plan 2 (dammode och barnkläder) och finns kvar hela sommaren, den 2 juni – 18 augusti 2023.

Utställningen på NK är curerad av Textilmuseets museipedagog Karin Olsson Lindström och producent Frida Stålhandske.

Foto; Maria Fallbäck, Borås TME