Kroppen i design

Att utforska alternativa ontologiska perspektiv i modedesignprocessen

Faseeh Saleem undersöker i sin forskning hur alternativ till traditionella kroppar kan användas i designprocessen för att skapa nya siluetter för kläder. Han utmanar uppfattningen av vad en kropp är och uppmuntrar till ett öppnare förhållningssätt som kan underlätta eller förbättra designmetodiken.

Undersökningen resulterade i nya koncept, verktyg och designmetoder där de alternativa kropparna används som en central variabel för modedesign.

Utställningen invigs den 27 april kl.16.00. Välkommen!
Läs mer här.

Biografi

Faseeh Saleem är forskare, designer, konstnär och akademiker som har undersökt nya perspektiv på konst och design i olika sammanhang. Han är biträdande professor vid Pakistan Institute of Fashion and Design och är för närvarande inskriven som doktorand vid Textilhögskolan, Högskolan i Borås.

Han bedriver sin konstnärliga forskning med inriktning mot mode och textildesign.

Tillsammans med Dr Vidmina Stasiulyte, är Saleem en av grundarna till ett konstnärligt forskningsprojekt med titeln DRAFTS, initierat 2021. Projektet utforskar artefaktens roll i forskningen om konstnärlig design.
Saleem är också medskapare till Somatic Provocations – Fashion in Dialog som syftar till att sammanföra akademiker och forskare och utövare för att utbyta, synka och utveckla idéer inom mode och textildesign.

Hans verk har ställts ut och publicerats både nationellt och internationellt på välrenommerade institutioner och gallerier.

www.faseehsaleem.com Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

www.bodyandspace.com Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

Detta är en pop up -utställning!

En utställning i mindre format som presenteras utanför Textilmuseets utställningshallar.

Den här utställningen visas i Studion, placerad till vänster om Textilmuseets entré.

Onsdag12-17
Fredag12-17