Stängt idag

Foto: Gustav Wijk

Se resultatet av DES&DO på Stockholm Furniture Fair

DES&DO är projektet där FORM & folk tillsammans med SPOK Västra Götaland och Svensk Form Väst har matchat ihop 14 team av formgivare och regionala tillverkare i Västra Götaland. Resultatet sammanställs i en spännande vandringsutställning med start på Stockholm Furniture Fair 6 – 10 februari 2024, Monter C04:25.

DES&DO! är initierat och drivs av SPOK Västra Götaland och FORM & folk med syfte att initiera samarbeten och synliggöra den mångfald av tillverkning och design som finns i Västra Götaland.

Genom faktiska exempel vill de påvisa och lyfta fram lokal produktion, kunskap och kompetens inom hantverk, formgivning och design. 14 team av formgivare och tillverkare i Västra Götaland, har matchats ihop. Tillsammans har de utvecklat och tagit fram en idé, ny produkt, material eller koncept. DES&DO! är en testbädd och resultatet visas upp i en turnerande utställning.

Det handlar om att tydliggöra betydelsen av ett nära samarbete mellan formgivare och tillverkare. Värdet av kunskap, hantverk och lokal produktion samt hur vi kan tillvarata material som redan finns och skapa nya produkter av restmaterial. Hållbar, genomtänkt design som tål ögats slitage. Produkter som går från generation till generation.

Samarbetspartners: Textilmuseet, Svensk Form Väst och Förvaltningen för kulturutveckling. Finansierat av Västra Götalandsregionen.

FORM & folk

Ett nätverk inom form, design, hantverk och slöjd, som vill synliggöra det rika form- och designområdet i Västra Götaland. FORM & folk arbetar för att främja samverkan och samarbeten, är en drivkraft och motor i omställningen till en mer cirkulär och hållbar framtid. Läs mer på: www.formochfolk.se Länk till annan webbplats.

Projektägare Textilmuseet. Finansierat av Västra Götalandsregionen.

Darja Nordberg & Hjobergs Kakelmakeri

New Order Arkitektur & Mölltorps Gjuteri