Stängt idag

Craft Rituals

Fotokollage: Aia Jüdes / Sanna Haverinen / Dennis Vera

Craft Rituals är ett 52 meter långt färgsprakande multimedia-konstverk om ull och hållbarhet inspirerat av nordisk mytologi och sägnen om de tre nornorna. Specialkomponerad musik, rituella spinnrockar och interaktiva instrument skapar en lekfull och meditativ helhetsupplevelse utöver det vanliga!

Inspirerad av nordisk mytologi och sägnen om nornorna - de tre ödesgudinnorna Urd, Verdandi och Skuld som sitter vid världsträdets fötter och spinner - berättar vi en hypervisuell saga om ull, kvinnokraft, hållbarhet och slöjd som superpower.

Nornorna, som här spelas av kvinnor i 70-80 års åldern, är vackra urväsen med magiska krafter; de spinner livets trådar på sina mystiska spinnrockar, lagar varpen i livets väv och upprätthåller balansen i jordens kretslopp.

Det är en berättelse med flera bottnar som handlar om att tillvarata och värdesätta de resurser som finns omkring oss för en hållbar framtid – såväl gamla hantverk och fantastiska naturmaterial som äldre människors kunskaper och skönhet.

Craft Rituals är skapad av konstnären Aia Jüdes som stod bakom Next Level Craft, Länk till annan webbplats.vinnaren av Årets Utställning 2018.

Craft Rituals är ett nordiskt projekt med deltagare och influenser från Sverige, Finland och Island. Utställningen är producerad i samarbete med Textilmuseet med stöd av Nordisk Kulturfond, Västra Götalandsregionen, Kulturrådet och Stockholms Stad.

Textilmuseet presenterar utställningen Craft Rituals som en del i firandet av Borås 400 år.

Sparbanken Sjuhärad och dess ägarstiftelse är stolt huvudsamarbetspartner till Textilmuseet och utställningen Craft Rituals.

Medverkande:

Konstnärlig ledare & producent: Aia Jüdes
Illustratör & grafisk form: Sanna Haverinen
3D-animationer: Dennis Vera & Mathias Söderberg

Musik: Elias Grind & Aia Jüdes
Sång: Aiwa Kumpulainen (Urd), Kristin Björk Kristjansdottir (Verdandi), Kajsa Alvin (Skuld)

Teknisk producent: Benny Britten-Austin (Mevida)
Kameraman: Peter Osslund
Filmredigering: Aia Jüdes

Nornor: Maria Llerena (Urd), Inger Engelstoft (Verdandi), Ingmari Lamy (Skuld)
Koreograf: Anna Näsström
Kostym: Johanna Hofring & Tor Söderin